2008. július 1., kedd

Jövő? - és mások

Na szóval igen a jövő volt a kérdés. Nos hát mit is mondhatnánk a jövőről? Alapvetően e kérdést két nézőpontból lehet megközelíteni, mert hát ugye vannak a sorspártiak és a véletlen pártiak. Igaz, hogy alapvetően mindegyik egy felsőbb hatalom irányításában hisz, de azért van különbség.

A sorspártiak szerint van egy utunk, amit végig kell járnunk. Én ezt (a párkák nyomán) úgy képzelem el, mint egy nagy szőnyegben a szálakat. Tehát néhány szál keresztezi egymást, néhány sosem találkozik, csak lineálisan haladnak egymás mellett. Aztán még ott van az a helyzet is, mikor nagy csomó lesz a szálon - ez a káosz az életben. Lényeg, ami a lényeg a szőnyeget is egy szálból szövik, a fonalak is alapvetően azonosak. Ez lenne a nagy közös ŐS gondolata? A jövőhöz ez úgy kapcsolódik, hogy a sorpártiak nem tudnak változtatni a sorsukon, mert meg van írva, merre kell menniük (vagy lehet, hogy ha találkozási pont jön, ők választhatják meg merre tovább? – nem tudom ehhez nem értek). Eleve el lennénk rendelve? Ez borzasztó. Tehát, meg van írva mi lesz a végzettségem, ki lesz a párom, mikor és hol találkozunk? – akkor minek keresgél annyi ember? Ez érdekes!

A véletlen pártiak (őket olyan hippisnek képzelem, akik csak sodródnak az árral). Tehát ők tartanak valahová, de szembe jöhet valami, ami eltéríti őket kicsit vagy épp nagyon (mondjuk: mint mikor egy fatörzs úszik a vízen). Nekik van egy kb. elképzelt jövőjük/ céljuk, a saját akaratukból, csak épp az idő folyásában közbeszól egy dolog, egy valami. Az én szívem inkább ehhez az „elmélethez” húz. Mert mért lenne már megírva, hogy mi lesz belőlem (hányan nem dolgoznak a szakmájukban?) és mért lenne megírva ki lesz életem párja (már ha egyáltalán lesz?) – mert pl. mondjuk randim van a nagy Ővel de késik a busz és elmegy és akkor nem is találkozunk. Ennyi! Eszerint nincs jövő. Ez csak egy jelenben alkotott fogalom (mondjuk lehet, hogy más nyelvű emberek másként gondolják – mert ugye a nyelv és a gondolkodás összefügg). A történések véletlenek sorozatai, tehát a távoli jövő/jelen egy nagy ? .

Még jó, hogy a múlt biztos. Bár most már ebben sem vagyok biztos. Már értem mért foglalkoztak ennyien az idővel. Most sokkal több kérdésem lett, mindt biztos gondolatom.
Tehát szerintem elindulunk valamerre aztán lesz, ami lesz. Lényeg, hogy mindig hű maradj önmagadhoz!

11 megjegyzés:

Turul86 írta...

Azért szerintem nem csak a sors és a véletlen elmélet van. Mert ott a vallás kérdései is. A vallás is foglalkozik a jövőképpel és alkot róla egy véleményt. Szóval szerintem, ha mást nem is, de a keresztény Istent felvehetted volna harmadik pontnak. Merthát végülis a kereszténység azért része az európai kultúrának és formálja a gondolkodásunkat, függetlenül attól, hogy valaki hívő vagy sem.
De azért jó lett! Máskor is "filozofálhatsz"!
És a kérdéseidre nagyon kiváncsi lennék!!!

supercazzola írta...

a szőnyeges hasonlat tetszetős. bár nem a csomóknál van a káosz, hanem az egész szőnyeg káosz.

ezen kívül azért keresgélnek annyian, azért nem a szakmájukban dolgoznak, és azért késik le a buszt a randiról, mert ez ugyanúgy benne van a sorsukban, mint minden más - már ha létezik ilyen, ezt nem tudom.

a múlt nagyon is változik. ugyanazt a dolgot teljesen máshogy látom most, máshogy láttam 1 évvel ezelőtt, és máshogy fogom látni 1 év múlva.

na de inkább sokkal okosabb filozófusok sokkal okosabb gondolatait érdemes olvasni ebben a témában.

Turul86 írta...

"na de inkább sokkal okosabb filozófusok sokkal okosabb gondolatait érdemes olvasni ebben a témában."

Merthát miért is gondolkodna az ember, ha mások megteszik helyette!!!

Turul86 írta...

A sorspártiak szerintem a szőnyeget a nagy egészként, a nagy tervként értelemzik. Lehet, hogy igazából csak egy nagy káosz, de ők szerintem nem így látják.
Bár a szőnyegekre általában jellemző, hogy valamiféle formát, rendet képviselnek, szóval nem, a szőnyeg nem lehet egyenlő a káosszal. Ebben az értelmezésben semmiképp.

supercazzola írta...

"Merthát miért is gondolkodna az ember, ha mások megteszik helyette!!!"

most írtam kapásból 10 sornyi saját reagálást a dologra...de 1)igazán
szeretem ha kiforgatják a szavaimat
2)az hogy mások gondolatait olvasod nem egyenlő azzal, hogy nem gondolkodsz
3)szerintem van 1-2 gondolat, ahova te vagy én soha a büdös életbe nem jutunk el, ellenben bizonyos gondolkodók segítségével akár még ez is sikerülhet. okosabbtól tanulni nem éppen szégyen, ugyebár...
4) mások helyett a nácik gondolkodtak/akartak gondolkodni, nem a filozófusok/gondolkodók
5)a szőnyeg ebben az értelmezésben egyenlő lehet a káosszal(az hogy bizonyos emberek bizonyos dolgokat minek látnak, az nem egyenlő azzal, hogy azok a dolgok mik), de persze nem biztos hogy az - csak szerintem az.

na de inkább sokkal okosabb filozófusok sokkal okosabb gondolatait érdemes olvasni ebben a témában.

Turul86 írta...

1) nem forgattam ki, csak értelmeztem. Sajnálom, ha így érzed, de szíved joga.
2)minden, amit olvasol az hat rád, formálja a gondolkodásodat. Kevés az olyan ember, aki képes rá, hogy a szilárd elképzeléseit megtartsa azután is, hogy más gondolatait magáévá tette(elolvasta, felfogta). ezért mondom azt, hogy gondolkodjunk inkább saját magunk
3)lehet, hogy van 1-2 gondolat, ahova nem fogok/unk soha eljutni, de szerintem sokkal fontosabb, hogy ha nem is olyan magasságokba, de bizonyos fogig magunk jussunk el, hogy magunk alakítsuk ki a gondolatvilágunkat. Nem azt mondom, hogy ne kérjünk ehhez segítséget, csak azt, hogy először mindenkinek saját magának kell probálkoznia.
4)Én ilyet soha nem állítottam.
5)sztem itt a szőnyeg nem egyenlő a káosszal. szted viszont az. ebből is látszik, hogy semmit nem tudunk objektívan nézni, mindenre rávetítjük a szubjektumunkat

na de miért kellene mások gondolatait olvasni, ha a diskurzusban sokkal több lehetőség lehet...

Perdita írta...

Isten: Nekem ő soha nem volt meghatározó az életemben, ezért nem írtam róla.
Múlt: a tények állandóak, csak az idő múlásával megváltoznak a hozzáfűződő érzések.
Más gondolatai: sztem sem árt tisztában lenni más gondolkodók eredményeivel. Egyrészt alap lehet a diskurzushoz, másrészt megtudhatod, hogy nem fedeztél fel semmi új gondolatot (mert mondjuk valaki már 300 évvel előtted megmondta)
És köszi hogy filozofálhatok még.:)

Névtelen írta...

Egy "aprócska" véleményt. Véletlen nem létezik, mindennek van logikus magyarázata.
Biztos ismeritek a pillangóhatást, lényeg hogy mindennek hatása van mindenre. Lehet hogy a busz azért jött előbb mert kevés volt az utas.Mért is? Béla bácsi meg Gizi néni azért nem ezzel a busszal ment mert megszülettek az unokák /Mért is pont ma?/ így kihagyták a piacozást. Így a busz elérte a zöldet a következő lámpánál. Ezért 2percel hamarabb ért.
Vagyis ha számításba veszünk mindent ami a legapróbb részletig kapcsolatos a busszal akkor előre meg tudtuk volna mondani hogy késni fog a busz és pontosan mennyit. /az unokák mért pont ma születtek is beletartozik/
A legapróbb részlet is számít a végkimenet terén, ami az adott pillanatban nem is tűnik fontosnak, annak később nagy jelentősége lehet.

A vallás a személy jellemére van hatással emiatt közvetlen befolyásolja cselekedetét, ennek következtében mások sorsát.

Perdita írta...

Nem tudhatja mindenki mindennek az okát! És mivel nem tudjuk, azt mondjuk rá véletlen!

Turul86 írta...

Van egy kifejezés erre: A sors véletlene!
Elgondolkodtató kifejezés!

Perdita írta...

Nekem tetszik, de sztem :) ezt nem fogadja el!